Ένα συναρπαστικό ταξίδι στο κόσμο της γνώσης και του ηλιακού φωτός

Για 5η συνεχή χρονιά οι μαθητές του γυμνασίου της Οιχαλίας πραγματοποίησαν το πείραμα του Ερατοσθένη
Ένα πραγματικά, όμορφο ταξίδι στο κόσμο του σύμπαντος και κατ’ επέκταση της γνώσης ανέλαβαν να πραγματοποιήσουν για μια ακόμη χρονιά οι μαθητές του γυμνασίου της Οιχαλίας. Τα παιδιά με τη βοήθεια των καθηγητών τους για 5η συνεχή χρονιά πραγματοποίησαν το πείραμα του Ερατοσθένη, κατά την ημέρα της εαρινής ισημερίας. Το σχολείο και οι μαθητές συμμετείχε σε 2 διοργανώσεις, μία πανελλήνιας και μία παγκόσμιας εμβέλειας. Η πρώτη διοργανώθηκε από 4 μέλη της ΠΑΝΕΚΦΕ (Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών) σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών ενώ και η δεύτερη αποτελεί ελληνική πρωτοβουλία ιδιωτικού σχολείου στα πλαίσια ευρωπαϊκού προγράμματος.
Τι ήταν όμως το πείραμα του Ερατοσθένη και τι περιλαμβάνει; Ποια η σημαντικότητα και ο σκοπός του για τους επιστήμονες;
Μια παρατήρηση, ότι ο ήλιος καθρεφτίζεται σ’ ένα βαθύ πηγάδι στην πόλη Συήνη περίπου στις 21 Ιουνίου το μεσημέρι, δηλαδή ρίχνει τις ακτίνες του τελείως κάθετα, οδήγησε τον Ερατοσθένη ν’ αναρωτηθεί αν συνέβαινε το ίδιο στην πόλη του, την Αλεξάνδρεια. Όμως όχι, εκεί οι πάσσαλοι σχημάτιζαν σκιά. Έτσι η Γη δεν θα μπορούσε να είναι επίπεδη. Υποθέτοντας ότι είναι σφαιρική, κατάφερε να υπολογίσει την περίμετρό της, μετρώντας το ύψος ενός πασσάλου και το μήκος της σκιάς του, όπως και την απόσταση Αλεξάνδρειας-Συήνης (λέγεται ότι προσέλαβε βηματιστές).
Στις 20 Μαρτίου 2018 ο ήλιος έριχνε κάθετα τις ακτίνες του ακριβώς στο γήινο Ισημερινό κατά τη μεσουράνησή του. Έτσι, οι μαθητές δεν είχαν παρά να μετρήσουν το ύψος ενός κατακόρυφου κονταριού και τη σκιά του την ίδια ώρα. Την απόστασή μας από τον Ισημερινό τη μέτρησαν με το πρόγραμμα Η/Υ Google Earth. Τα αποτελέσματά τους: απόκλιση μόλις 3,79% από την πραγματική τιμή της γήινης περιμέτρου. Συμμετείχε το τμήμα Γ1 υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Φυσικής του σχολείου κ. Ιωάννη Βέργου, οι μαθητές του οποίου είχαν χωριστεί σε 3 ομάδες: α) Μετρήσεων β) Ηλιακής Μεσουράνησης γ) Εντοπισμού Συνεργαζόμενων Σχολείων.
Μαθητές σχολείων τα τελευταία 24ωρα απέστειλαν αιτήματα συνεργασίας προς το σχολείο και συγκεκριμένα:
α) Electrotechnical school “Nicola Tesla”, Nis, Serbia β) Taurage “Saltinis” progymnasium, Taurage, Lithuania γ) OS “Sreten Mladenovic Mlka”, Nis, Serbia δ) School “Mihai Peia” Resita, Romania από τα οποία έχουν ήδη ανταποκριθεί τα 2 πρώτα. Αναμένεται η ανταλλαγή των μετρήσεών μας. Σημειώνεται ότι, κατά τη συνεργασία, για τον υπολογισμό της γήινης περιμέτρου χρησιμοποιούνται οι μετρήσεις των 2 σχολείων και η απόσταση μεταξύ τους (αντί να χρησιμοποιηθεί ο Ισημερινός)
Ads