Δημήτρης Παπαστεργίου: «Το Κτηματολόγιο είναι εργαλείο ανάπτυξης για τη χώρα»

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, έδωσε στις 10-10-2024 αποκλειστική συνέντευξη στο financenews.gr, επισημαίνοντας ότι «η ψηφιοποίηση του Κτηματολογίου βοηθάει να ολοκληρώσουμε ένα έργο το οποίο ξεκίνησε επί Καποδίστρια»

Επίσης, ο υπουργός τονίζει ότι «το εργαλείο Tεχνητής Nοημοσύνης επιταχύνει κατά πολύ τα πράγματα και με τις παρεμβάσεις που έχουμε κάνει, πάμε πλέον να πιάσουμε και τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά κυρίως να έχουμε ένα εργαλείο ανάπτυξης για τη χώρα».
Ενώ, ερωτηθείς για το καινούριο δημόσιο δήλωσε ότι: «Ως Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είμαστε παντού και έχοντας αυτόν τον οριζόντιο ρόλο προσπαθούμε να σταθούμε δίπλα σε κάθε Yπουργείο προκειμένου να βοηθήσουμε στην ψηφιακή μετάβαση που πραγματοποιούν».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου

Πρόσφατα, ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την κτηματογράφηση. Που βρισκόμαστε σήμερα και πως θα φτάσουμε τον στόχο να έχουμε Κτηματολόγιο το 2025; 

Έγινε μεγάλη και παραγωγική κουβέντα στη Βουλή. Στο τέλος του 2025 η χώρα ολοκληρώνει το Κτηματολόγιο. Αυτό το οποίο πρέπει να τονίσω είναι το εξής: ότι με τα μέτρα που πήραμε και με τις διατάξεις που περάσαμε προσφέρουμε άμεσες λύσεις, όπως για παράδειγμα το να μπορεί ένας πιστοποιημένος μηχανικός να κάνει γεωμετρικές μεταβολές. Να μπορούμε όταν το διαμέρισμα μας έχει μικρές διαφορές σε σχέση με τους αρχικούς τίτλους, γιατί πλέον το μετράμε με σύγχρονα μέσα, να μην χρειάζεται να συμφωνήσουν όλοι οι ένοικοι για να κάνουμε αυτές τις αλλαγές. 

Αντιλαμβάνεστε επίσης ότι η ψηφιοποίηση του Κτηματολογίου βοηθάει να ολοκληρώσουμε ένα έργο το οποίο ξεκίνησε επί Καποδίστρια. Είναι όλα ποιημένα άριστα και ξαφνικά λύθηκαν όλα τα προβλήματα; Σε καμία περίπτωση. Όμως και με το εργαλείο Tεχνητής Nοημοσύνης το οποίο επιταχύνει κατά πολύ τα πράγματα και με τις παρεμβάσεις που έχουμε κάνει, πάμε πλέον να πιάσουμε και τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά κυρίως να έχουμε ένα εργαλείο ανάπτυξης για τη χώρα. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε πάνω στην επίλυση των όποιων λαθών, στο να βρούμε τρόπους ώστε οι πολίτες να μην χάσουν περιουσίες, γιατί αυτό ακούγεται πάρα πολύ ότι δεν δίνετε παρατάσεις και θα χαθούν περιουσίες. 

Πρώτον παρατάσεις έχουν δοθεί σε πάρα πολλές περιοχές, πάρα πολλές φορές. Παρόλα αυτά κάποιος πολίτης ο οποίος δεν έχει δηλώσει την ιδιοκτησία του και φαίνεται ως αγνώστου αυτή η ιδιοκτησία, εάν έχει τίτλους στα χέρια του γιατί απλά το ξέχασε, αν ήταν στο εξωτερικό ο πατέρας του και δεν το είχε περάσει και ο γιος νόμιζε ότι το έχει περάσει ο πατέρας, αν έχει δικαστική απόφαση και το έχει αποκτήσει με χρησικτησία για παράδειγμα ή αν είναι νόμιμα από μια γονεϊκή παροχή, από μια κληρονομιά, όλα αυτά λοιπόν αναγνωρίζονται κανονικότητα και κανείς δεν χάνει κανένα δικαίωμα. Προφανώς αν ένα ακίνητο ξαφνικά σήμερα ανακαλύψαμε ότι έχει τρομερά προβλήματα, όλα αυτά θα πρέπει να ακολουθήσουν μια άλλη οδό. Αλλά ακόμη και σε περιπτώσεις που κάποιος απέκτησε ένα ακίνητο νόμιμα, το έχει καταχωρήσει και ξαφνικά ανακαλύπτεται ότι πριν από 50 χρόνια το συμβόλαιο είχε προβλήματα, όλα αυτά πλέον διευθετούνται και δεν χάνει κανένας πολίτης κανένα δικαίωμα στην ιδιοκτησία του.

Είναι τεράστιο το έργο, είναι και έργο πληροφορικής, είναι και νομικό ζήτημα αλλά με βοήθεια από το ανθρώπινο δυναμικό του Κτηματολογίου και φυσικά με τις σοβαρές προσπάθειες που κάνει και ο Υφυπουργός, Κωνσταντίνος Κυρανάκης που έχει στην αρμοδιότητα του το Κτηματολόγιο, θεωρώ πως πλέον θα πετύχουμε τον στόχο μας.

Ποιες είναι οι νέες υπηρεσίες που μπήκαν και πρόκειται να μπουν στο gov.gr  

Το gov.gr έφερε μια τεράστια αλλαγή στη Δημόσια Διοίκηση και πλέον μετεξελίσσεται. Πέρα από τις δεκάδες υπηρεσίες που κάθε μήνα μπαίνουν, για παράδειγμα τον Ιούλιο μπήκαν τριάντα υπηρεσίες, μια κάθε μέρα, ενώ τον Αύγουστο μπήκαν δεκαπέντε υπηρεσίες, παρότι Αύγουστος. Δηλαδή στην ουσία κάθε δεύτερη μέρα βάζαμε καινούριες υπηρεσίες.

Αλλά πλέον ο σκοπός δεν είναι τόσο το να βάζουμε νέες υπηρεσίες όσο το να καταργούμε γραφειοκρατία και να καταργούμε πιστοποιητικά ή διαδικασίες που πλέον μπορούν να γίνουν διαφορετικά. Και πώς μπορούν; Τα δεδομένα μας υπάρχουν  στις βάσεις του δημοσίου. Επομένως αντί να εκδίδουμε πιστοποιητικά τα οποία μεταφέρουμε ψηφιακά ή αναλογικά κάπου αλλού, θα αντλείται απευθείας η πληροφορία με την άδεια μας.

Την αρχή την κάναμε ήδη με την ασφαλιστική αγορά, όπου πλέον οι ασφαλιστικές έχουν τη δυνατότητα με την άδεια μας να αντλήσουν συγκεκριμένα στοιχεία για εμάς, για το αυτοκίνητο μας και την οδηγική μας ικανότητα, το δίπλωμα μας. Αυτό όμως είναι μόνο η αρχή για το πως βλέπουμε ένα καινούριο δημόσιο στο οποίο θα μείνουν μόνο απαραίτητες διαδικασίες και για όλες τις υπόλοιπες θα υπάρχει αυτή η απλή διαδικασία μέσω του Gov.gr Wallet, του Consent, της συναίνεσης.

Είπατε για ένα καινούριο δημόσιο. Πρέπει να γίνει η ψηφιοποίηση του κράτους. Εσείς τα τρέχετε όλα πολύ γρήγορα. Τα άλλα Υπουργεία θέλουνε; Μπορούνε να σας ακολουθήσουν;

Τρέχουμε μαζί με τα άλλα Υπουργεία. Καταρχάς αυτή τη στιγμή υλοποιούμε ένα τεράστιο έργο ψηφιοποίησης όπου πρέπει μέχρι το τέλος του 2025 να ψηφιοποιήσουμε 1,8 δισεκατομμύρια έγγραφα. Περίπου το 1/3 είναι Κτηματολόγιο και τα υπόλοιπα είναι αρχεία Δικαιοσύνης, Υγείας, γενικά αρχεία κράτους, πολεοδομιών κτλ. Γιατί είναι σημαντικό να το κάνουμε αυτό; Απλά για να αδειάσουμε αποθήκες; Όχι. Γιατί πέρα από την ευκολία και τις δυνατότητες που θα δώσουμε για παράδειγμα σε μηχανικούς, συμβολαιογράφους,  δικηγόρους, να κάνουν ελέγχους κτηματολογίου από το σπίτι τους, το γραφείο τους, έρχεται κάτι ακόμα πιο δυνατό και αυτό είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη. Η ΤΝ είναι αδηφάγα στα δεδομένα. Θέλει δεδομένα για να παράξει αποτέλεσμα και όλα αυτά αποτελούν πολύ σημαντικά εφόδια για την ανάπτυξη εφαρμογών ΤΝ. 

Άρα ψηφιοποίηση δεδομένων πολύ γρήγορα και παράλληλα ψηφιοποίηση διαδικασιών. Ως Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είμαστε παντού και έχοντας αυτόν τον οριζόντιο ρόλο προσπαθούμε να σταθούμε δίπλα σε κάθε υπουργείο προκειμένου να βοηθήσουμε στην ψηφιακή μετάβαση που πραγματοποιούν.

Ένα έξυπνο δημόσιο αν μιλάμε για smart cities αποτελείται και από έξυπνους δήμους. Το smart cities φαίνεται να κινείται λίγο με αργούς ρυθμούς και είναι στο Ταμείο Ανάκαμψης ένα κομμάτι. Θα προλάβουμε να μην χάσουμε τους πόρους; Κάποιοι δήμοι το τρέχουν

Όντως μια έξυπνη χώρα πρέπει να έχει και έξυπνους δήμους, γιατί η χώρα είναι ένα υπερσύνολο υποσυνόλων που είναι οι Δήμοι. Πρώτη φορά είναι διαθέσιμα τόσα χρήματα στους Δήμους για μια τέτοια δουλειά. Είναι τα 90 εκατομμύρια του Ταμείου Ανάκαμψης, τα 230 εκατομμύρια του ΕΣΠΑ κι άλλα περίπου 120 εκατομμύρια από το πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης”.

Η αλήθεια είναι πως το κομμάτι του Ταμείο Ανάκαμψης και λόγω οροσήμου πηγαίνει πιο γρήγορα. Η ομάδα στο Υπουργείο καθημερινά «ενοχλεί» τους Δήμους για να δει πως προχωρούν οι διαδικασίες. Στο ΕΣΠΑ ευθύνεται και το γεγονός ότι ήταν πάρα πολλές οι προτάσεις, 320 προτάσεις. Η διαχειριστική εργάζεται συνεχώς για να δώσει εντάξεις, αλλά πρέπει να βοηθήσουν και οι Δήμοι. Έχουμε βγάλει περίπου 70 εντάξεις μέχρι σήμερα, από τις 320 αλλά μόνο 7 δήμοι έχουν δημοπρατήσει.

Εδώ πέρα λοιπόν θέλει κοινή προσπάθεια και καθημερινά μιλάμε με Δήμους προκειμένου να συμπληρώσουν φακέλους που έχουν κάποιες ελλείψεις. Ο σκοπός είναι ο κάθε Δήμος ανάλογα με το τι επέλεξε από το marketplace των ψηφιακών εφαρμογών να καταφέρει να φτάσει σε ένα καλό επίπεδο και να δώσει ψηφιακές εφαρμογές και υπηρεσίες στους πολίτες.

Που βρίσκεται το θέμα με τον Προσωπικό Αριθμό για τους πολίτες;

Είναι μια διαδικασία που έχει πολύ ενδιαφέρον γιατί είναι ένα θέμα πληροφορικής. Όπως συχνά λέω,  αν χτίσουμε σήμερα μια νέα χώρα, για κάθε πολίτη θα βάζαμε έναν αριθμό. Δεν θα βάζαμε και ταυτότητα και ΑΦΜ και ΑΜΚΑ και αριθμό μητρώου πολιτών. Απλά επειδή όντως η χώρα δομήθηκε σε διάφορα στάδια και σε διάφορα στάδια ωριμότητας σε επίπεδο πληροφορικής, δομήθηκε με κάποιες στρεβλώσεις. Ο ΠΑ δεν θα είναι ένας αριθμός. Θα έρθει με σκοπό να χρησιμοποιείται αυτός μόνο και οι υπόλοιποι αριθμοί απλώς να υπάρχουν στα αρχεία του ΕΦΚΑ ή της ΑΑΔΕ. Δεν θα υπάρχει λόγος ο πολίτης να θυμάται όλους αυτούς τους αριθμούς. Έχουμε τελειώσει απ’ όλες τις διαδικασίες από τη μεριά μας και πιστεύω ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς σε συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη θα έχουμε λύσει όλα τα εναπομείναντα ζητήματα. Οφείλω να το παραδεχτώ, έχουμε μείνει πίσω και έχουμε πέσει έξω στις ημερομηνίες σε σχέση με τον ΠΑ, αλλά δεν είναι ένα εύκολο εγχείρημα και είναι ένα εγχείρημα το οποίο δεν καθυστέρησε 6 μήνες, καθυστέρησε 60 χρόνια. Δηλαδή έπρεπε στην ουσία να είχαν δομηθεί διαφορετικά εξαρχής τα συστήματα της χώρας. Βρισκόμαστε πλέον σε τελικό στάδιο.

Κυκλοφορία drones.Τι γίνεται με τις άδειες, τις μεταφορές φαρμάκων και ίσως ανθρώπων στο μέλλον. Βέβαια αυτό αφορά και άλλα υπουργεία όπως το Εθνικής Άμυνας και το  Προστασίας του Πολίτη

Τα drones είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση, δεν είναι ακριβώς θέμα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αλλά η αλήθεια πως έχουμε αναλάβει να δημιουργήσουμε τη γενικότερη πολιτική γύρω από αυτά τα  πράγματα, τα οποία υπάρχουν ήδη σε άλλες χώρες. 

Τα drones φέτος το καλοκαίρι έδειξαν τη δυνατότητα που έχουν να μας βοηθήσουν στην πολιτική προστασία. Τα drones μεγαλώνουν και θεωρητικά μελλοντικά θα μπορούν να μεταφέρουν και πολίτες, όχι μόνο φάρμακα. Δημιουργείται ένα θέμα σε σχέση με την ικανότητα του εναέριου χώρου να δεχθεί τόσα drones. Σε κάποιες χώρες αυτό έχει λυθεί και με ειδικά προγράμματα για πτήσεις drones και διάφορες τέτοιες διαδικασίες έκτακτης ανάγκης.

Είναι σίγουρα ένα εξαιρετικό εργαλείο. Στη χώρα μας τα χρησιμοποιήσαμε όπως σας είπα κυρίως για λόγους πολιτικής προστασίας, αλλά πρέπει πολύ πιο σοβαρά πλέον να δούμε κι άλλες προεκτάσεις που μπορεί να έχει η χρήση τέτοιων drones ή UAVs. Αν κανείς αναλογιστεί τι γίνεται στην ευρύτερη γειτονιά μας και κυρίως εκεί πέρα που το τελευταίο διάστημα έχουμε συρράξεις, θα καταλάβουν πως πλέον δεν είναι μόνο τόσο θέμα ψηφιακό, είναι και θέμα ασφάλειας και κυβερνοασφάλειας άρα θέλει μια γενικότερη θεώρηση το ευρύτερο πλαίσιο.

Με τις οπτικές ίνες τι γίνεται αυτή τη στιγμή; Ενώ οι πάροχοι ανακοινώνουν επενδύσεις δις στα δίκτυα, η χώρα έχει από τις χειρότερες επιδόσεις στη σταθερή. 

Πάντα μου αρέσει να λέω τα πράγματα με το όνομά τους. Στις κινητές τηλεφωνίες είμαστε σε καλό επίπεδο από άποψη ταχυτήτων παρά την ορεινότητα και τη νησιωτικότητα της χώρας. Τον προηγούμενο μήνα ήμασταν 34οι στον κόσμο και μάλιστα ήμασταν σε τέτοια θέση το καλοκαίρι, λίγο πιο κάτω από το συνηθισμένο γιατί ο κόσμος πήγε στα νησιά και όντως δεν μπορείς να καλύψεις όλες τις παραλίες και κάθε σημείο της χώρας με υψηλή ταχύτητα. Αυτό το οποίο μας προβληματίζει και όντως θέλουμε περισσότερη δουλειά είναι οι σταθερές υποδομές.

Τι πρέπει να κάνουμε με τις σταθερές επικοινωνίες; Να αναπτύξουμε δίκτυα οπτικών ινών στα οποία έχουμε μείνει πίσω. Εδώ πέρα έρχονται δύο voucher να μας βοηθήσουν, το Smart Readiness και το Gigabit voucher. Αυτές τις μέρες τελειώνουμε και τα διαδικαστικά για να μπορέσουμε σε συνεργασία με τους παρόχους να τα τρέξουμε. Την ίδια ώρα προχωράει και το UFBB, ένα πρόγραμμα το οποίο αναπτύσσει ευρυζωνικότητα σε περιαστικές περιοχές.

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ ανακοίνωσε και τον μηδενισμό, την κατάργηση του ειδικού τέλους σταθερής τηλεφωνίας για συνδέσεις πάνω από 100mbps. Αυτό σημαίνει πως πλέον πάμε σε μια καινούρια πραγματικότητα η οποία και λόγω του ανταγωνισμού που έχει αναπτυχθεί στην αγορά θα φέρει άμεσα πολύ πιο γρήγορες συνδέσεις σε καλύτερες τιμές. 

Ακούω αυτό το οποίο λέγεται ότι είμαστε οι πιο αργοί και οι πιο ακριβοί. Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Σίγουρα δεν είμαστε οι πιο φθηνοί αλλά στα κινητά είμαστε πολύ γρήγοροι και σε πολύ καλό επίπεδο. Πρέπει όντως να προσπαθήσουμε περισσότερο στις σταθερές επικοινωνίες και σε επίπεδο παροχών και ποιότητας επικοινωνίας και ταχύτητας και σε επίπεδο τιμών. Mε τις παρεμβάσεις που σας ανέφερα νωρίτερα, Smart Readiness, Gigabit Voucher, κατάργηση του ειδικού τέλους, UFBB και ο ανταγωνισμός που αναπτύσσει η αγορά, θα είμαστε πολύ καλύτερα σε πάρα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Γίνεται ιδιαίτερα λόγος το τελευταίο διάστημα για τις κάμερες στους δρόμους.

Πρόκειται για εμβληματική πρωτοβουλία. Σε συνεργασία με τα Υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και το Μεταφορών, προχωρούμε τον σχεδιασμό μας όχι με στόχο να τιμωρήσουμε και κόψουμε κλήσεις αλλά να ενισχύσουμε την οδική ασφάλεια. Ήδη η Περιφέρεια Αττικής τρέχει έναν διαγωνισμό για 388 κάμερες. Ο σκοπός μας λοιπόν δεν είναι να μπουν κάμερες οι οποίες θα είναι κρυμμένες για να γράφουν τους πολίτες. Σκοπός είναι σε κάθε ένα από τα φανάρια αυτά τα οποία γίνονται θανατηφόρα τροχαία να μπει και μεγάλη ένδειξη ότι προσοχή, αν περάσεις με κόκκινο θα σας γράψουμε, για να μην περάσουν με κόκκινο. Δεν θέλουμε να περάσει κάποιος με κόκκινο, να σκοτώσει έναν ποδηλάτη, έναν μοτοσικλετιστή ή έναν πεζό και απλά να πάμε να εισπράξουμε χρήματα. Θέλουμε να μην περάσει. Σχεδιάζουμε λοιπόν να φτιάξουμε ένα σύστημα ώστε αμέσως, την ώρα που γίνεται μια παράβαση, να ειδοποιείται ο πολίτης. Να αντιλαμβάνεται πως πλέον υπάρχει ένα αξιόπιστο σύστημα το οποίο όταν παραβιάσεις ερυθρό σηματοδότη, τρέξεις πολύ σε επικίνδυνα σημεία, θα σου έρθει αμέσως η κλήση και όχι μετά από πέντε και δέκα χρόνια. Οι χρόνοι που λέω δεν είναι τυχαία.  Σήμερα λόγω όλης της γραφειοκρατίας του συστήματος ο πολίτης ξεχνάει ότι έχει κάνει την παράβαση.

Άρα πάμε να σχεδιάσουμε αυτό το σύστημα σε συνεργασία με τα Yπουργεία που εμπλέκονται. Πιστεύω πως μέσα στο 2025 θα έχουμε τα πρώτα δείγματα αυτού του νέου συστήματος.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Λογικά ότι και να γίνει, εσείς θα παραμείνετε στο Υπουργείο λόγω του έργου που κάνετε. Στις επόμενες εκλογές θα είστε υποψήφιος;

Τίποτα δεν είναι δεδομένο. Μπορεί αύριο το πρωί να έρθει στο Υπουργείο κάποιος καλύτερος από εμένα και ο Πρωθυπουργός να επιλέξει κάποιον άλλον. Μου είναι απολύτως κατανοητό και σεβαστό. Αλλά και εγώ και ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, είμαστε μια πολύ καλή ομάδα στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και θα συνεχίσουμε μέχρι τελευταία μέρα για τον προγραμματισμό που έχει το Υπουργείο ώστε να καλύπτουμε και τις καινούριες ανάγκες που συνεχώς προκύπτουν. Για παράδειγμα το mAigov ο Ψηφιακός Βοηθός, τα εισιτήρια στα γήπεδα, η πλατφόρμα για τα ακαθάριστα οικόπεδα. Όλα αυτά είναι πρωτοβουλίες που πήραμε σε ένα χρόνο, ενώ δεν υπήρχαν ως προτεραιότητες. Τα δεδομένα αλλάζουν, αλλά τα καταφέραμε. Είχε στηθεί βέβαια ένα τεράστιο έργο από τον προκάτοχο μου, Κυριάκο Πιερρακάκη.

Οι επόμενες εκλογές είναι πολύ μακριά, έχουμε πολύ χρόνο να το συζητήσουμε, παρόλα αυτά έχει μια ομορφιά αυτό το Υπουργείο, την οποία είχα και στην αυτοδιοίκηση. Είναι ένα Υπουργείο που δίνει λύσεις στον πολίτη και αυτή η ομορφιά είναι που μας δίνει το κουράγιο να παλεύουμε για μια καλύτερη καθημερινότητα και μια καλύτερη Ελλάδα.

ΠΗΓΗ: financenews/Ελένη Νιζάμη