Αθανασία Τσιοτινού: Αν υπάρχουν ακόμη δρομολόγια του τρένου αυτό είναι κατόρθωμα και του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου Τρικάλων
«Βασικός στόχος μας είναι η συχνότητα των δρομολογίων. Παλεύουμε να κρατήσουμε το τρένο στην πόλη μας» αναφέρει σε συνέντευξη η πρόεδρος του Συλλόγου > «Κύριο αίτημά μας είναι να μην απομονωθεί σιδηροδρομικά η πόλη των Τρικάλων» υπογραμμίζει >«Ευελπιστούμε να δημιουργήσουμε ένα σιδηροδρομικό πάρκο στα Τρίκαλα» επισημαίνει
Το τρένο εδώ και δεκαετίες αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των Τρικαλινών για τους οποίους δεν είναι μόνο ένα μέσο μεταφοράς, αλλά αποτελεί θεσμό και κομμάτι των Τρικάλων. Ήταν το 2007, πριν 11 περίπου χρόνια, όταν μία ομάδα ανθρώπων με κοινό σημείο αναφοράς την αγάπη τους για το τρένο αποφάσισε να ιδρύσει τον Σύλλογο Φίλων του Σιδηροδρόμου Τρικάλων. Οι δράσεις του αγκαλιάστηκαν έκτοτε από δεκάδες Τρικαλινούς (σήμερα τα μέλη του ξεπερνούν τα 300).
Το επιβατικό βαγονάκι, ο γνωστός σε όλους «Καρβουνιάρης», που βρίσκεται στον μουσειακό συρμό απέναντι από το σιδηροδρομικό σταθμό, στην πλατεία Ταγματάρχη Πούλιου, αποτελεί την έδρα του συλλόγου, τα μέλη του οποίου ανέλαβαν τον ευπρεπισμό και τη συντήρησή του μετά την “κατά χρήση” παραχώρηση από τον Δήμο Τρικκαίων.
Πρόκειται για ένα ζωντανό και δραστήριο Σύλλογο κι αγωνίζεται καθημερινά για την ανάδειξη των θεμάτων που σχετίζονται με το τρένο και τη σιδηροδρομική γραμμή έχοντας κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις όποτε αυτό κρίθηκε απαραίτητο.
«Βασικός στόχος του συλλόγου είναι η συχνότητα των δρομολογίων. Παλεύουμε να κρατήσουμε το τρένο στην πόλη μας. Γι’ αυτό άλλωστε αγωνιζόμαστε για τη μείωση του κόστους των εισιτηρίων, που ακρίβυναν το τελευταίο διάστημα, με συνεχή υπομνήματα στη διοίκηση της ΤΡΕΝΟΣΕ» μας λέει η σημερινή πρόεδρος του Συλλόγου Αθανασία Τσιοτινού με την οποία είχαμε μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση σχετικά με τη λειτουργία του Συλλόγου, τους στόχους, τις δράσεις και τα μελλοντικά σχέδια.
Συνέντευξη στη δημοσιογράφο Βιβή Μαργαρίτη και στο trikalaview.gr
-Πότε ιδρύθηκε ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου;
–Ο Σύλλογος ιδρύθηκε το 2007, από μια ομάδα ανθρώπων που αγαπούν το τρένο. Φέτος έκλεισε τα 10 χρόνια και μπήκε στον ενδέκατο. Με αφορμή τα γενέθλια του Συλλόγου, την Παρασκευή 27 Οκτωβρίου 2017 έγινε εκδήλωση στη Σουίτα, στην οποία εκτός από τους τρικαλινούς φίλους του Συλλόγου, παρευρέθησαν μέλη και φίλοι των Συλλόγων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
-Από ποιους αποτελείται το Δ.Σ.;
-Το Δ.Σ. αποτελείται από τον Τζώρτζη Κωνσταντίνο που είναι αντιπρόεδρος του συλλόγου, την Νεγρήν Αδαμαντία, γραμματέα του συλλόγου, τον Τριανταφύλλου Βασίλη, ταμία, την Άννα Χαχάμη, μέλος και την υποφαινόμενη, που είμαι πρόεδρος.
-Από πότε είσαστε πρόεδρος του Συλλόγου;
-Είμαι πρόεδρος από το Γενάρη του 2017. Διετέλεσα και γραμματέας του συλλόγου για τα έτη 2014, 2015 και 2016.
-Πόσα μέλη έχει;
–Ο σύλλογος είναι ένας ζωντανός και δραστήριος σύλλογος με έντονη παρουσία στην τοπική κοινωνία. Ο αριθμός των μελών μας ξεπερνάει τα 300.
Το επιβατικό βαγονάκι που βρίσκεται στον μουσειακό συρμό απέναντι από τον σιδηροδρομικό σταθμό, στην πλατεία Ταγματάρχη Πούλιου, είναι τα γραφεία του συλλόγου και ο εβδομαδιαίος τόπος συνάντησης των μελών και των φίλων του συλλόγου, κάθε Πέμπτη από τις 8 ως τις 10.
-Που δραστηριοποιείται;
–Ο Σύλλογος από την ίδρυσή του ως σήμερα αγωνίστηκε να διασωθούν και να αυξηθούν τα δρομολόγια του τρένου από και προς Αθήνα και από και προς Θεσσαλονίκη. Αν υπάρχουν ακόμη δρομολόγια αυτό είναι κατόρθωμα και του συλλόγου. Επίσης ο σύλλογος πάλεψε για να έρθει η ηλεκτροκίνηση στην περιοχή μας και για να μην απομονωθούν σιδηροδρομικά τα Τρίκαλα και η Καλαμπάκα.
-Που είναι η έδρα του;
–Το επιβατικό βαγονάκι που βρίσκεται στον μουσειακό συρμό απέναντι από τον σιδηροδρομικό σταθμό, στην πλατεία Ταγματάρχη Πούλιου, είναι τα γραφεία του συλλόγου και ο εβδομαδιαίος τόπος συνάντησης των μελών και των φίλων του συλλόγου, κάθε Πέμπτη από τις 8 ως τις 10.
-Ο «Καρβουνιάρης» είναι στα χέρια σας… Σας έχει παραχωρηθεί από το Δήμο; Χρησιμοποιείται ως «εστία» του Συλλόγου και των μελών του;
–Ο Καρβουνιάρης είναι στα χέρια μας αρκετά χρόνια, αφού μας παραχωρήθηκε “κατά χρήση” από τον Δήμο. Βέβαια, ο ευπρεπισμός του βαγονιού και η συντήρησή του αποτελεί έργο των μελών και των φίλων του συλλόγου, οι οποίοι κλήθηκαν να δώσουν ζωή σε ένα βαγόνι του 1880, το οποίο χωρίς την αγάπη και τη φροντίδα του συλλόγου θα ήταν παλιοσίδερα.
-Ποιοι οι στόχοι του;
–Βασικός στόχος του συλλόγου είναι η συχνότητα των δρομολογίων. Παλεύουμε να κρατήσουμε το τρένο στην πόλη μας. Γι’ αυτό άλλωστε αγωνιζόμαστε για τη μείωση του κόστους των εισιτηρίων, που ακρίβυναν το τελευταίο διάστημα, με συνεχή υπομνήματα στη διοίκηση της ΤΡΕΝΟΣΕ. Επίσης, είμαστε σε επαφή, για το συγκεκριμένο θέμα, με τους βουλευτές των Τρικάλων. Ένας ακόμη στόχος-όνειρο του συλλόγου είναι να φέρουμε στα Τρίκαλα από το Βελεστίνο την μουσειακή αυτοκινητάμαξα Breda. Και το τρενάκι αυτό θα αποτελέσει χώρο εκδηλώσεων του συλλόγου και όχι μόνο. Μαζί με τον υπάρχοντα συρμό ευελπιστούμε να δημιουργήσουμε ένα σιδηροδρομικό πάρκο, σαν αυτό που υπάρχει στην πόλη της Καλαμάτας.
-Ποιες είναι οι δράσεις του
–Κάθε χρόνο, την τελευταία Πέμπτη του Ιανουαρίου, κάνουμε την γενική συνέλευση και τις εκλογές για την ανάδειξη νέου Δ.Σ. και επίσης κόβουμε την πίτα μας. Επίσης, κάθε χρόνο διοργανώνουμε την “Τσικνοπέμπτη στο βαγόνι”. Πέρυσι, λόγω πολύ μεγάλης προσέλευσης μεταφερθήκαμε σε κοντινή ταβέρνα. Μια φορά το χρόνο, συνήθως τον Ιούνη, κάνουμε μπάρμπεκιου στο χώρο έξω από το βαγόνι. Κάθε δύο χρόνια οργανώνουμε μονοήμερη εκδρομή στις Μηλιές του Πηλίου, όπου φτάνουμε με το τρενάκι το οποίο παίρνουμε από τα Λεχώνια. Εκτός από την μονοήμερη εκδρομή, κάθε χρόνο οργανώνουμε και δύο τουλάχιστον πολυήμερες, στις οποίες έχουμε πολύ μεγάλη συμμετοχή. Το 2017 πήγαμε μία τριήμερη, μετά το Πάσχα, σε Μεθώνη, Κορώνη, Πύλο, Καλαμάτα, Μεσολόγγι, Όσιο Λουκά και Γαλαξίδι. Το σημαντικό σε αυτό το ταξίδι που το ονομάσαμε «Αποχαιρετισμός στον Μπράλο» είναι το γεγονός ότι καταφέραμε να μισθώσουμε ένα δικό μας τρένο, με το οποίο πραγματοποιήσαμε τη διαδρομή Λιανοκλάδι-Μπράλος και είχαμε τη δυνατότητα να σταματάμε όπου θέλαμε, π.χ. στο Γοργοπόταμο, στην Παπαδιά. Τον περασμένο Δεκέμβρη πήγαμε στη Δράμα και από εκεί με το τρένο φτάσαμε Κομοτηνή, διασχίζοντας τα στενά του Νέστου.
Ο Καρβουνιάρης παραχωρήθηκε “κατά χρήση” από τον Δήμο. Ο ευπρεπισμός του βαγονιού και η συντήρησή του αποτελεί έργο των μελών και των φίλων του συλλόγου, οι οποίοι κλήθηκαν να δώσουν ζωή σε ένα βαγόνι του 1880, το οποίο χωρίς την αγάπη και τη φροντίδα του συλλόγου θα ήταν παλιοσίδερα.
–Ποια τα βασικά σας αιτήματα;
–Όπως προανέφερα, βασικό μας αίτημα είναι να μην απομονωθεί σιδηροδρομικά η πόλη των Τρικάλων. Η ηλεκτροκίνηση θα βοηθήσει τα μέγιστα προς αυτόν το σκοπό. Επίσης, επιθυμούμε να διατηρηθεί ο αριθμός των δρομολογίων και να αυξηθούν τα δρομολόγια. Παλεύουμε να μην «εκδιωχθεί» το τρένο από την πόλη μας και τη ζωή μας.
Έχουν γίνει βήματα για την ανάδειξη του σιδηροδρόμου τα τελευταία χρόνια;
-Νομίζω πως ναι. Η ηλεκτροκίνηση που αναμένεται να δημοπρατηθεί άμεσα αποτελεί ένα σημαντικό, ίσως το σημαντικότερο βήμα.
-Οι Τρικαλινοί αγαπούν το τρένο; Το επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους;
–Οι Τρικαλινοί έχουν αποδείξει πως αγαπούν το τρένο και το επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους. Ειδικά για την Θεσσαλονίκη καταφέραμε να μπει ένα επί πλέον δρομολόγιο και να έχουμε ειδική, συμφέρουσα τιμή εισιτηρίων ως περιοχή στα προαστιακά της Θεσσαλονίκης. Δυστυχώς, το τελευταίο διάστημα έγινε αδικαιολόγητη αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, του πρωινού τρένου προς την Αθήνα, γεγονός που απομάκρυνε μεγάλη μερίδα του επιβατικού κοινού από το τρένο. Γι’ αυτό, όπως προανέφερα, προσπαθούμε να πετύχουμε μείωση της τιμής των εισιτηρίων για την Αθήνα στο συγκεκριμένο δρομολόγιο.
-Η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής θα αναβαθμίσει τις μετακινήσεις με το τρένο;
-Αναμφισβήτητα. Με την ηλεκτροκίνηση η Δυτική Θεσσαλία θα βγει από την απομόνωση!
-Σιδηροδρομική εγνατία… Ένα έργο που θα ένωνε το Νομό με την υπόλοιπη χώρα σιδηροδρομικά;
–Ευχή και επιθυμία όλου του συλλόγου και όλων των μελών. Ευχή κι επιθυμία όλων των κατοίκων της πόλης και του νομού. Ο σύλλογός μας ήδη ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στην κατεύθυνση της κινητοποίησης των τοπικών φορέων, ώστε να μην πεταχτούν στον κάλαθο των αχρήστων οι μελέτες των περασμένων χρόνων που στοίχισαν ήδη αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Θεωρούμε ότι ειδικά η γραμμή Καλαμπάκας-Κοζάνης είναι ένα έργο απολύτως εφικτό και θα πρέπει να ενταχθεί στην επόμενη προγραμματική περίοδο.
Έχουν γίνει βήματα για την ανάδειξη του σιδηροδρόμου τα τελευταία χρόνια;
-Νομίζω πως ναι. Η ηλεκτροκίνηση που αναμένεται να δημοπρατηθεί άμεσα αποτελεί ένα σημαντικό, ίσως το σημαντικότερο βήμα.
-Οι Τρικαλινοί αγαπούν το τρένο; Το επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους;
–Οι Τρικαλινοί έχουν αποδείξει πως αγαπούν το τρένο και το επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους. Ειδικά για την Θεσσαλονίκη καταφέραμε να μπει ένα επί πλέον δρομολόγιο και να έχουμε ειδική, συμφέρουσα τιμή εισιτηρίων ως περιοχή στα προαστιακά της Θεσσαλονίκης. Δυστυχώς, το τελευταίο διάστημα έγινε αδικαιολόγητη αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, του πρωινού τρένου προς την Αθήνα, γεγονός που απομάκρυνε μεγάλη μερίδα του επιβατικού κοινού από το τρένο. Γι’ αυτό, όπως προανέφερα, προσπαθούμε να πετύχουμε μείωση της τιμής των εισιτηρίων για την Αθήνα στο συγκεκριμένο δρομολόγιο.
-Η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής θα αναβαθμίσει τις μετακινήσεις με το τρένο;
-Αναμφισβήτητα. Με την ηλεκτροκίνηση η Δυτική Θεσσαλία θα βγει από την απομόνωση!
-Σιδηροδρομική εγνατία… Ένα έργο που θα ένωνε το Νομό με την υπόλοιπη χώρα σιδηροδρομικά;
–Ευχή και επιθυμία όλου του συλλόγου και όλων των μελών. Ευχή κι επιθυμία όλων των κατοίκων της πόλης και του νομού. Ο σύλλογός μας ήδη ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στην κατεύθυνση της κινητοποίησης των τοπικών φορέων, ώστε να μην πεταχτούν στον κάλαθο των αχρήστων οι μελέτες των περασμένων χρόνων που στοίχισαν ήδη αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Θεωρούμε ότι ειδικά η γραμμή Καλαμπάκας-Κοζάνης είναι ένα έργο απολύτως εφικτό και θα πρέπει να ενταχθεί στην επόμενη προγραμματική περίοδο.
-Όπως προανέφερα, οι εκδρομές με το τρένο αποτελούν βασική επιδίωξη του συλλόγου. Έχουμε κάνει εκδρομές τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό. Πήγαμε Φλώρινα, Έδεσσα, Σέρρες, Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη, Καλάβρυτα, τέσσερις φορές στην Βουλγαρία, Σερβία, Μπίτολα, Αδριανούπολη, Χαλκίδα, Ολυμπία, Αμφίπολη….
–Είναι μεγάλη η συμμετοχή;
–Έχουμε πολύ μεγάλη συμμετοχή. Στην τελευταία εκδρομή συμπληρώσαμε λεωφορείο μόλις την ανακοινώσαμε, με αποτέλεσμα πολλά μέλη και φίλοι του συλλόγου να μην προλάβουν να δηλώσουν! Είμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε πολλούς φίλους που μας εμπιστεύονται και επιλέγουν να επισκεφτούν κάποια μέρη με το σύλλογο.
προγραμματίζετε για το νέο έτος;
–Θα ξεκινήσουμε με την κοπή της πίτας στις 25 Γενάρη, θα οργανώσουμε Τσικνοπέμπτη στο βαγόνι, ημερίδα για την γραμμή Καλαμπάκας-Κοζάνης, εκδρομή μετά το Πάσχα για εξωτερικό ή Πελοπόννησο και πολλά άλλα, για τα οποία θα ενημερωθείτε στην πορεία.
Ευχαριστώ πολύ! Επίσης, ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους αυτούς που είναι δίπλα μας, όλα αυτά τα χρόνια και στηρίζουν όλες τις επιλογές μας.
Σχετικά με την Αθανασία Τσιοτινού
Η Αθανασία Τσιοτινού γεννήθηκε στο Ζάρκο Τρικάλων. Σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, καθώς και Θεατρολογία στο ίδιο Πανεπιστήμιο. Έχει κάνει Μεταπτυχιακό στο τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο Πατρών με τίτλο «Σπουδές στην Εκπαίδευση». Από το 2001 εργάζεται ως Φιλόλογος στη Μέση Εκπαίδευση μετά από εξετάσεις (ΑΣΕΠ). Σήμερα είναι Διευθύντρια του 4ου Γυμνασίου Τρικάλων «Γιώργος Σεφέρης». Εκτός από πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Τρικάλων είναι και Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Φιλολόγων Τρικάλων. Γνωρίζει καλά Αγγλικά, Ιταλικά και λίγο Ισπανικά. Λατρεύει τον κινηματογράφο, το θέατρο, τα ταξίδια, τη μουσική και την ανάγνωση βιβλίων.