Μια γνήσια Καραγκούνα έφυγε κι άφησε παρακαταθήκη το σημαντικό έργο της

Συνολικά 55 έτη σκληρής μελέτης και έρευνας για την ανάδειξη της Καραγκούνικης παράδοσης και του πολιτισμού από την γνήσια και άκρως δραστήρια Καραγκούνα Μαίρη Θεολόγη

Δυσαναπλήρωτο χαρακτηρίζεται το κενό που αφήνει πίσω της στην τοπική Καραγκούνικη παράδοση και τον λαϊκό πολιτισμό, η Μαρία Θεολόγη. Έφυγε από την ζωή στα 87 έτη, αφήνοντας ως παρακαταθήκη, το έργο της για την προβολή και ανάδειξη του Καραγκούνικου πολιτισμού. Αφιλοκερδώς με κύριο στόχο την διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς που φέρουν στις πλάτες τους οι Καραγκούνηδες της δυτικής Θεσσαλίας, εργάστηκε επί σειρά ετών στην έρευνα της τοπικής παράδοσης, όπως και στη συλλογή στοιχείων, ειδών και αντικειμένων, που χρησιμοποιούνταν από τους δυτικοθεσσαλούς Καραγκούνηδες. Επί σειρά ετών διετέλεσε πρόεδρος του Λαογραφικού Ομίλου «ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΑ» και αναπληρωτής Πρόεδρος Αμφικτιονίας Καραγκούνηδων, προσπαθώντας και καταφέρνοντας μέσα από τα έργα της και τις εκδηλώσεις να κάνει γνωστό τον Καραγκούνικο πολιτισμό στα πέρατα της γης.

Ένα από τα σημαντικότερα έργα που άφησε πίσω της υπήρξε το Λεύκωμα «Η καραγκούνικη φορεσιά» του Αγροτικού πληθυσμού της Δυτικής Θεσσαλίας, που επιμελήθηκε η ίδια και η παρουσίασή του είχε πραγματοποιηθεί στην κατεξοχήν Καραγκούνικη περιοχή, αυτή της Καρδίτσας.

Στόχος του Λευκώματος η προβολή, η ανάδειξη, η προάσπιση και συντήρηση των θησαυρών της θεσσαλικής παραδοσιακής φορεσιάς των Καραγκούνηδων της Δυτικής Θεσσαλίας, η οποία και αποτελεί σπουδαία παρακαταθήκη και ιστορικό κειμήλιο για τις επόμενες γενιές…

Για την κ. Μαίρη Θεολόγη, το λεύκωμα αποτελούσε πόνημα ζωής, αφού όλη της η ζωή ήταν συνυφασμένη με το καραγκούνικο στοιχείο.
Η ίδια στον πρόλογο του λευκώματος, ανέφερε:
«Το λεύκωμα αυτό που επιμελήθηκα με πολύ αγάπη και πάθος είναι ένα πόνημα το οποίο αποτελεί το απόσταγμα όλων των πολυετών προσπαθειών μου κατόπιν 55 ετών έρευνας και συλλογής σπουδαίου και μοναδικού παραδοσιακού υλικού για τις καραγκούνικες φορεσιές γυναικών και ανδρών της Δυτικής Θεσσαλίας και που φορούσαν σε όλο το φάσμα της ζωής τους από τη γέννηση μέχρι και το θάνατό τους.
Το λεύκωμα αυτό στόχο έχει την προβολή, την ανάδειξη, την προάσπιση και συντήρηση των θησαυρών της θεσσαλικής παραδοσιακής φορεσιάς των Καραγκούνηδων της Δυτικής Θεσσαλίας. Προσπάθησα να καταγράψω όλες τις πτυχές της ψυχής των Καραγκούνηδων και τις ιδιαιτερότητές της.
Κίνητρο για να αναλάβω το βάρος της εργασίας αυτής ήταν η αγάπη μου προς τον παραδοσιακό πλούτο των ανθρώπων του κάμπου, των Καραγκούνηδων της Δυτικής Θεσσαλίας, πολύ περισσότερο που είμαι και εγώ γνήσια Καρδιτσιώτισσα Καραγκούνα. Η έρευνα μου απευθύνθηκε και στηρίχθηκε σε επιτόπιες έρευνες σε προσωπικές παρατηρήσεις και βιώματα.
Οι σπουδαιότερες πηγές της έρευνάς μου και της μελέτης μου για όλα αυτά ήταν οι ίδιοι Καραγκούνηδες, είχα πληροφοριοδότες γυναίκες και άνδρες διαφόρων ηλικιών από όλα τα χωριά του κάμπου της Δυτικής Θεσσαλίας. Επίσης μελέτησα μεμονωμένα και ξεχωριστά κομμάτια της καραγκούνικης φορεσιάς σε σπίτια που επισκέφτηκα στα Καραγκούνικα χωριά τα οποία οι Καραγκούνηδες είχαν φυλάξει και δεν τα είχαν πουλήσει σε γυρολόγους.
Επικοινώνησα επίσης με παραδοσιακούς ραφτάδες που με ενημέρωσαν σχετικά με τις καραγκούνικες φορεσιές καθώς και με εμπόρους ειδικών καταστημάτων που προμήθευαν τα υλικά για τις καραγκούνικες φορεσιές και ήρθα σε επαφή με χρυσοχόους του τόπου μας που κατασκεύαζαν τα ασημικά της καραγκούνικης φορεσιάς και με ενημέρωσαν για το κάθε ένα από αυτά ξεχωριστά».

Η ηλεκτρονική εφημερίδα «ΚΡΗΝΗ LIVE» ως ένδειξη τιμής και σεβασμού στη μνήμης της γνήσιας αυτής Καραγκούνας, παρουσιάζει πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό από την παρουσίαση του λευκώματος, το οποίο επιμελήθηκε ο καταξιωμένος Καρδιτσιώτης φωτογράφος, Παύλος Τάτσης (eikona photography videography). Ο κ. Τάτσης αποτελεί γόνο της δεύτερης γενιάς της οικογενείας του, ο οποίος από ηλικία μόλις 5 ετών μεγάλωσε και γαλουχήθηκε μέσα στον όμιλο «Καραγκούνα» ως χορευτής, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να επηρεάσει τη μετέπειτα ζωή του, καθώς αγάπησε την λαϊκή και πολιτιστική παράδοση του τόπου του, γεγονός που τον ώθησε να ασχοληθεί με τη φωτογραφία αποθανατίζοντας γνωστές και άγνωστες πτυχές της Καραγκούνικης κληρονομιάς κι ευρύτερα.

Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Τάτση για την πολύτιμη προσφορά και την άδεια για τη δημοσίευση του οπτικοακουστικού υλικού.