Το πρώτο κουδούνι και τα παιδιά με αυτισμό – Μια κοινωνία που οφείλει να μάθει

Με το άνοιγμα των σχολείων, χιλιάδες παιδιά γεμίζουν ξανά τις αίθουσες με χαμόγελα, προσδοκίες και όνειρα. Ανάμεσά τους όμως υπάρχουν και παιδιά που αντιμετωπίζουν διαφορετικές προκλήσεις, όπως τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού. Δυστυχώς, η κοινωνία μας –και πολλές φορές ακόμη και οι εκπαιδευτικοί– δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι για το τι πραγματικά σημαίνει αυτισμός.
Σε αρκετές περιπτώσεις, αυτά τα παιδιά νιώθουν απομονωμένα από τους συμμαθητές τους. Όχι γιατί δεν έχουν ικανότητες, αλλά επειδή η έλλειψη ενημέρωσης και κατανόησης οδηγεί συχνά σε περιθωριοποίηση. Είναι τραγικό να βλέπουμε παιδιά να παλεύουν διπλά – όχι μόνο για τη μάθηση, αλλά και για την αποδοχή.
Η ενημέρωση του κράτους παραμένει ανεπαρκής. Δεν υπάρχουν οι απαραίτητες καμπάνιες, προγράμματα στήριξης ή συστηματική εκπαίδευση των δασκάλων και καθηγητών για να μπορέσουν να αγκαλιάσουν αυτά τα παιδιά όπως τους αξίζει.
Κι όμως, ο αυτισμός δεν είναι εμπόδιο στη ζωή, όταν υπάρχει κατανόηση, κατάλληλη αντιμετώπιση και στήριξη. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, ο σπουδαίος επιστήμονας που άλλαξε τον κόσμο της φυσικής, και ο Λιονέλ Μέσι, ο κορυφαίος ποδοσφαιριστής στον πλανήτη. Και οι δύο συνδέθηκαν με στοιχεία αυτισμού, όμως με τη σωστή κατεύθυνση και στήριξη, διέπρεψαν στον χώρο τους, αφήνοντας ανεξίτηλο το στίγμα τους.
Ο αυτισμός δεν είναι «ταμπέλα» ούτε «καταδίκη». Είναι ένας διαφορετικός τρόπος αντίληψης και επικοινωνίας με τον κόσμο. Αυτό που χρειάζονται τα παιδιά αυτά είναι κατανόηση, υποστήριξη και αποδοχή. Χρειάζεται να μάθουμε όλοι να ακούμε, να κατανοούμε και να στηρίζουμε, ώστε το σχολείο να γίνει πραγματικά χώρος ισότητας και ενσωμάτωσης.
Με αφορμή το νέο σχολικό ξεκίνημα, ας κάνουμε ένα βήμα όλοι μαζί: γονείς, εκπαιδευτικοί, πολιτεία και κοινωνία. Γιατί κάθε παιδί έχει δικαίωμα όχι μόνο στη μόρφωση, αλλά και στην αγάπη, τον σεβασμό και την αποδοχή.
Θοδωρής Λακιάρας – KriniLive.gr
Ads