Σ. Παπαδόπουλος: “Η κυβέρνηση αγκυλωμένη στις αντιλήψεις για την υγεία ως εμπόρευμα”

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΠΦΥ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΟΠΥΥ

Η υγειονομική κρίση, οι αναδυόμενες απειλές για την υγεία όπως τις διαπιστώνουμε στη Σαγκάη, στις νέες μεταλλάξεις, στις νέες ή επανεμφανιζόμενες λοιμώξεις, στις οξείες ηπατίτιδες στα παιδιά… άλλαξαν πάρα πολλά στις ιδεολογικές αντιλήψεις για την οργάνωση των υπηρεσιών υγείας σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο. Ανακάλυψαν κυρίως την τεράστια αξία των δημόσιων συστημάτων υγείας.  

Κι όμως. Η Κυβέρνηση της ΝΔ είναι καθηλωμένη σε μια απλοϊκή, απολιθωμένη λογική για την υγεία ως καταναλωτικό προϊόν, που ήταν προκλητική και στην αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης και διάχυτη  στις διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου για την οργάνωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και τον ρόλο του ΕΟΠΥΥ.

Απαξιώνει τους γιατρούς – δημόσιους λειτουργούς της υγείας. Αδιαφορεί για τη συνέχιση της προσφοράς των 15.000 επικουρικών και συμβασιούχων μαχητών του ΕΣΥ, των 7000 ανεμβολίαστων, των οικογενειακών γιατρών και της  Ομάδας  Υγείας των ΤΟΜΥ απο  νοσηλευτές – επισκέπτες υγείας – κοινωνικούς λειτουργούς – διοικητικό προσωπικό. Τα στελέχη της 1ης  ΤΟΜΥ Τρικάλων απέδειξαν με το συνολικό τους  έργο και τη ποιότητά του πόσο πολύτιμη είναι η ολιστική ανθρωποκεντρική προσφορά τους. Η Κυβέρνηση με το νομοσχέδιό της ακυρώνει τον σχεδιασμό  για ολοκληρωμένο δίκτυο ολιστικής πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας από το ΕΣΥ, με επικουρική τη συμβολή των ελευθεροεπαγγελματιών γιατρών. Αφυδατώνει το ΕΣΥ, το καθιστά επικουρικό στον ιδιωτικό τομέα, μεθοδεύει το υποστελεχωμένο, υποχρηματοδοτούμενο ΕΣΥ – ΣΔΙΤ, γιατί θεωρεί ότι η υγεία αποτελεί εμπόρευμα προς πώληση με τους νόμους της αγοράς. Μεταβιβάζει στον ιδιωτικό τομέα υγείας – ειδικά στους μεγάλους κερδοσκοπικούς επιχειρηματικούς ομίλους, όλα όσα μπορεί και πρέπει να κάνει ένα καλά οργανωμένο  ΕΣΥ στο σύνολο της χώρας από το επίπεδο της πρόληψης – της αγωγής και προαγωγής της υγείας – της κοινωνικής ιατρικής – της ολιστικής πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στη κοινότητα, μέχρι την επείγουσα περίθαλψη, τη νοσηλεία στο σπίτι, την αποκατάσταση της υγείας, ως πλήρους σωματικής – ψυχικής – κοινωνικής ευεξίας. Μεγιστοποιεί τις ιδιωτικές δαπάνες υγείας, τις δαπάνες από τη τσέπη των ασθενών, τις ανισότητες στη πρόσβαση σε ποιοτικές και αποτελεσματικές υπηρεσίες υγείας.

Με την αναχρονιστική αυτή λογική, η Κυβέρνηση της ΝΔ :

  • Δεν αύξησε ούτε κατά μία τις 127 ΤΟΜΥ, που δημιούργησε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν τελεσφόρησε ακόμη τις προσλήψεις 1935 στελεχών στις ΤΟΜΥ από την προκήρυξη της 19/3/2021.
  • Αδιαφορεί προκλητικά για τη φιλοσοφία του ιδρυτικού νόμου για το ΕΣΥ 1397/1983 ( η υγεία είναι κοινωνικό αγαθό που δεν υπακούει στους νόμους του κέρδους, η προστασία της είναι αποκλειστική ευθύνη του κράτους που υλοποιείται από αποκεντρωμένο – δημοκρατικό ΕΣΥ… )
  • Ακυρώνει τις μεταρρυθμίσεις στη ΠΦΥ που πρόβλεπε ο νόμος 4486/2017 και αξιολογήθηκαν θετικά από τον ΠΟΥ, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ανεξάρτητους αξιολογητές ( ολοκληρωμένο δίκτυο οικογενειακών – προσωπικών γιατρών σε 3 φάσεις μέχρι το 2027, Κέντρα Ειδικής Φροντίδας για εξειδικευμένες υπηρεσίες ειδικής αγωγής – αποκατάστασης – οδοντοπροσθετικής – παιδοοδοντιατρικής – φυσικοθεραπείας, Κεντρικά Διαγνωστικά Εργαστήρια… )
  • Δεν ενίσχυσε τα Κέντρα Υγείας, τα Περιφερειακά Ιατρεία, τα Νοσοκομεία, τα αυτοτελή Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών, ούτε στη διάρκεια της μάχης με τη πανδημία
  • Ακύρωσε όλες τις μόνιμες προσλήψεις γιατρών, νοσηλευτών, άλλων υγειονομικών που ανακοίνωσε. Των 4000 που εξήγγειλε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ του 2020, των 4910 που εξήγγειλε ο Υπουργός Υγείας τον Σεπτέμβρη του 2021.
  • Κατάργησε οριστικά την συνταγογράφηση στους 2.500.000 ανασφάλιστους
  • Καθήλωσε τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την υγεία.
  • Δεν αξιοποίησε όσο θα έπρεπε τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για δράσεις ενίσχυσης της πρόληψης, της ΠΦΥ, της κτιριακής αναβάθμισης και του εξοπλισμού του ΕΣΥ

Με τη νεοφιλελεύθερη λογική,  το κυβερνητικό νομοσχέδιο υποτίθεται ότι θα προσφέρει « προσωπικό γιατρό σε όλους» και «ισότιμη και ποιοτική πρόσβαση στις υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ και στη ΠΦΥ».  

 Με τις διατάξεις όμως του νομοσχεδίου δεν προκύπτει καμία απόδειξη των εξαγγελιών. Δεν υπάρχει σχεδιασμός για ολοκληρωμένο δίκτυο προσωπικών γιατρών, γιατρών ειδικοτήτων και ομάδων υγείας σε όλη τη χώρα, ειδικά για τους ανασφάλιστους, για τους κατοίκους των δυσπρόσιτων περιοχών, των περιοχών με υποστελεχωμένες δημόσιες δομές υγείας, των περιοχών που οι ιδιώτες γιατροί δεν θα συμβάλλονται με τον ΕΟΠΥΥ…

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι :

  •  οι χρονίως πάσχοντες ασθενείς θα παραπέμπονται από τους προσωπικούς γιατρούς τους μόνον « άπαξ του έτους» στους εξειδικευμένους θεράποντες γιατρούς. Όλες τις άλλες φορές θα πληρώνουν από τη τσέπη τους.
  •   Οι ανασφάλιστοι χρονίως πάσχοντες θα πληρώνουν από τη τσέπη τους σε όλα τα Νησιά και τις δυσπρόσιτες περιοχές που στις Δημόσιες Δομές Υγείας δεν θα υπάρχουν οι εξειδικευμένοι γιατροί της χρόνιας νόσου τους ( ογκολόγοι, καρδιολόγοι, πνευμονολόγοι, ενδοκρινολόγοι, ηπατολόγοι, αιματολόγοι, νεφρολόγοι, ρευματολόγοι, νευρολόγοι, ψυχίατροι… )   
  • τα απογευματινά χειρουργεία θα πληρώνονται και από τη τσέπη των ασθενών
  • ο ΕΟΠΥΥ  θα αναλάβει τον ρόλο του συντονισμού και της επίτευξης συνεργασίας των φορέων που συνιστούν το δίκτυο ΠΦΥ, ενώ πρόκειται για αγοραστή και όχι πάροχο υπηρεσιών. Διαπραγματεύεται για υπηρεσίες  με τους ιδιώτες πάροχους, ενώ το ΕΣΥ θα μπορούσε να οργανώσει όλες αυτές τις υπηρεσίες. Καθορίζει κριτήρια ποιότητας υπηρεσιών που είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας, αλλά δεν δίνει δυνατότητα βελτίωσης του εξοπλισμού των μικρών εργαστηρίων των ελευθεροεπαγγελματιών γιατρών για να είναι ανταγωνιστικά στα ιδιωτικά μεγαθήρια.

Το νομοσχέδιο καταργεί την εκπροσώπηση στο ΔΣ του ΕΟΠΥΥ των συλλόγων ασθενών – των κοινωνικών εταίρων – των εργαζομένων, ιδιωτικοποιεί τον ελεγκτικό μηχανισμό του ΕΟΠΥΥ, καταργεί την ΥΠΕΔΥΦΚΑ.    

Η εναλλακτική προοδευτική πολιτική για τη ΠΦΥ και τον ΕΟΠΥΥ τεκμηριώνεται στη βάση ότι η υγεία αποτελεί δημόσιο αγαθό, θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα κι όχι εμπόρευμα. Πρωταρχικό καθήκον είναι η μετάβαση σε ολοκληρωμένο – ποιοτικό – ανθρωποκεντρικό ΕΣΥ, με ότι αυτό συνεπάγεται για τη χρηματοδότηση, τον εξοπλισμό, τη στελέχωσή του.

 Εμείς, λαμβάνοντας υπόψη και τα συμπεράσματα από τις ανεπάρκειες του ΕΣΥ στην αντιμετώπιση της πανδημίας, τις περιφερειακές ανισότητες, τις κραυγαλέες ελλείψεις στα περιφερειακά Νοσοκομεία – στα ΤΕΠ – στις ΜΕΘ – στα ΚΥ, τις νέες ανάγκες από τις αναδυόμενες απειλές, προτείνουμε τις βάσεις για ένα ριζικά διαφορετικό νομοσχέδιο :

  •  Η χρηματοδότηση του ΕΣΥ από τον κρατικό προϋπολογισμό να αυξάνεται ετήσια ώστε στο τέλος της επόμενης 4ετίας να φτάσει στο 7% του ΑΕΠ. Ταυτόχρονα οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας να αυξηθούν κατά 1 δις ευρώ για την ενίσχυση δράσεων πρόληψης, ΠΦΥ, κτιριακής αναβάθμισης – εξοπλισμού του ΕΣΥ.
  • Να παραμείνουν στο ΕΣΥ οι 15.000 επικουρικοί και συμβασιούχοι μαχητές του, οι οικογενειακοί γιατροί – νοσηλευτές – επισκέπτες υγείας – κοινωνικοί λειτουργοί – διοικητικό προσωπικό των ΤΟΜΥ, οι 7.000 ανεμβολίαστοι. Τους χρειαζόμαστε όλους, όπως και την άμεση αναπλήρωση όσων αποχωρούν.
  • Ο σχεδιασμός ετήσιων προσλήψεων να θεμελιώνεται πάνω στην απορρόφηση όλων όσων εργάζονται σήμερα, στον υγειονομικό χάρτη, στους επικαιροποιημένους Οργανισμούς Νοσοκομείων, στο ολοκληρωμένο δίκτυο δομών ΠΦΥ που είναι ευθύνη της Πολιτείας.
  •  Ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να ελέγχει την εφαρμογή των κριτηρίων ποιότητας διαγνωστικών εξετάσεων – ιατροτεχνολογικών προιόντων και νοσηλείας, να διαπραγματεύεται τις αμοιβές των παρόχων και με τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχής Υπηρεσιών να επιδιώξει την ελαχιστοποίηση των δαπανών από την τσέπη των ασφαλισμένων του, ειδικά σε μια περίοδο αχαλίνωτης ακρίβειας και φτωχοποίησης.
  •  Προτείνουμε τη δημιουργία 380 ΤΟΜΥ με οικογενειακούς γιατρούς, νοσηλευτές, επισκέπτες υγείας, κοινωνικούς λειτουργούς, διοικητικό προσωπικό, που να συμβάλλουν ουσιαστικά στην οργάνωση της κοινοτικής υγείας, στη πρόληψη, την αγωγή και προαγωγή της υγείας, την έγκαιρη διάγνωση, τις θεραπευτικές οδηγίες, τη νοσηλεία στο σπίτι, μαζί με τα ΚΥ, τα ΠΙ, τις ΚΟΜΥ του ΕΟΔΥ, τους συμβεβλημένους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ. Η χρηματοδότηση των κτιριακών τους αναγκών και της στελέχωσης των ΤΟΜΥ να γίνει από τον προϋπολογισμό, το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης.
  •  Οι προσλήψεις στα ΚΥ να καλύπτουν τις ανάγκες επαρκούς εργαστηριακού ελέγχου και στελέχωσης με γιατρούς ειδικοτήτων ώστε να δημιουργείται μαζί με τα Τακτικά Ιατρεία των Νοσοκομείων, τα ΠΙ, τους συμβεβλημένους γιατρούς, το ολοκληρωμένο δίκτυο των προσωπικών – οικογενειακών γιατρών και των ειδικευμένων γιατρών για οξέα και χρόνια νοσήματα, καθώς και για την φυσικοθεραπευτική αγωγή, την  οδοντιατρική και ψυχιατρική περίθαλψη.  Για να υπάρξει αυτή η στελέχωση για όλους τους πολίτες και να μην την αναζητά ο ΕΟΠΥΥ μόνον για τους ασφαλισμένους του στον ιδιωτικό τομέα, πρέπει να προκηρύσσονται οι σχεδιασμένες θέσεις και να μην ακυρώνονται όπως έκανε η Κυβέρνηση της ΝΔ.
  • Τα απογευματινά χειρουργεία, τα απογευματινά τακτικά ιατρεία, συνολικά η απογευματινή λειτουργία των Νοσοκομείων, να γίνεται δωρεάν για όλους, χρηματοδοτούμενη από τον ΕΟΠΥΥ για τους ασφαλισμένους και από προνοιακούς πόρους για τους ανασφάλιστους
  • Να θεσμοθετηθούν κίνητρα για τις άγονες ειδικότητες και τις άγονες προκηρύξεις θέσεων, ειδικά στα Νησιά.
  • Να αυξηθεί τολμηρά το ειδικό ιατρικό μισθολόγιο για να αποτελεί κίνητρο ένταξης στο ΕΣΥ με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση – παραμονής και επιστροφής στην Ελλάδα όσων γιατρών αναγκάστηκαν σε μετανάστευση.
  • Να αυξηθούν οι αποδοχές και των νοσηλευτών και των άλλων εργαζόμενων στο ΕΣΥ, να γίνει η ένταξή τους στα ΒΑΕ.
  • Να προωθηθούν οι ψηφιακές εφαρμογές στο ΕΣΥ, τα ηλεκτρονικά αρχεία, τα διαγνωστικά και θεραπευτικά πρωτόκολλα   

Το δίλημμα η υγεία δημόσιο αγαθό ή εμπόρευμα είναι από τα πιο σημαδιακά στη σύγκρουση ιδεών και προγραμμάτων των προοδευτικών Κομμάτων με τη Δεξιά. Είναι από εκείνα που θα καθορίσουν τις συγκλίσεις και αποκλίσεις για σχηματισμό συμμαχικής προοδευτικής Κυβέρνησης εάν η ΝΔ ηττηθεί στις επόμενες εκλογές.

Η ενίσχυση του πολύτιμου ρόλου της ΠΦΥ, η υπεράσπιση του ΕΣΥ, του κοινωνικού κράτους, των δημόσιων αγαθών, των θεμελιωδών ανθρώπινων και κοινωνικών δικαιωμάτων, είναι από τα κεντρικά καθήκοντα – τις προγραμματικές προτεραιότητες μιας συμμαχικής εναλλακτικής προοδευτικής διακυβέρνησης.

Εμείς, με τις προγραμματικές μας δεσμεύσεις αναδεικνύουμε τους άξονες ενός προοδευτικού κυβερνητικού προγράμματος και διεκδικούμε να είμαστε 1η δύναμη στις επόμενες εκλογές για να εφαρμοστεί.   

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΣΑΚΗΣ – ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ  


Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.