Τέλος εποχής για τα παλιά αυτοκίνητα: Τι αλλάζει και τι περιμένει χιλιάδες οδηγούς στην Ελλάδα

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 75
Σοκ για τους κατόχους παλαιών αυτοκινήτων: Πρόστιμα έως 500€ και απαγόρευση κυκλοφορίας
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εντείνει τη μάχη κατά της κλιματικής κρίσης και θέτει στο στόχαστρο έναν από τους μεγαλύτερους υπαίτιους της ατμοσφαιρικής ρύπανσης: τα παλιά και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Οι αλλαγές που έρχονται θα επηρεάσουν άμεσα χιλιάδες Έλληνες οδηγούς, ενώ η χώρα κινδυνεύει με κυρώσεις λόγω του γερασμένου στόλου οχημάτων της.
Ηλικία στόλου: Η Ελλάδα στην τελευταία θέση της Ευρώπης
Η Ελλάδα καταγράφει τη μεγαλύτερη μέση ηλικία στόλου στην Ε.Ε. με πάνω από 17 χρόνια, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι περίπου 11 έτη.
- 42% των οχημάτων στη χώρα έχουν προδιαγραφές κάτω από Euro 4.
- Σε μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα καταγράφονται υπερβάσεις ορίων για PM10 και NO₂, με σοβαρές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποιεί πως αν η Ελλάδα δεν κινηθεί άμεσα, κινδυνεύει με οικονομικές κυρώσεις και δικαστικές προσφυγές για παραβίαση περιβαλλοντικών οδηγιών.
Τα μέτρα που έρχονται: Πρόστιμα, περιορισμοί και real-time έλεγχοι
Σύμφωνα με το υπό διαμόρφωση πλαίσιο:
- Αυστηρότεροι τεχνικοί έλεγχοι για οχήματα άνω των 10 ετών, με υποχρεωτική ετήσια μέτρηση εκπομπών σε πραγματικό χρόνο στα ΚΤΕΟ.
- Αν ένα όχημα υπερβαίνει τα όρια ρύπων, θα χάνει το δικαίωμα κυκλοφορίας.
- Δημιουργία ζωνών χαμηλών εκπομπών (LEZ) σε όλες τις μεγάλες πόλεις: Απαγορεύεται η είσοδος σε αυτοκίνητα κάτω από Euro 5/6.
- Πρόστιμα:
- 150–300€ την ημέρα για κυκλοφορία σε ζώνες χαμηλών εκπομπών.
- Έως 500€ για αποτυχία σε τεχνικό έλεγχο εκπομπών.
- Πιθανές αναδρομικές χρεώσεις τελών κυκλοφορίας για οχήματα που ρυπαίνουν πάνω από τα επιτρεπτά όρια.
- Αυτόματη σάρωση πινακίδων και ηλεκτρονική επιβολή προστίμων μέσω καμερών.
- Σε περιπτώσεις συνεχόμενων παραβάσεων προβλέπεται ακόμη και δέσμευση του οχήματος.
Επιπτώσεις στις εισαγωγές μεταχειρισμένων
Ο κλάδος του εμπορίου μεταχειρισμένων αναμένεται να δεχθεί ισχυρό πλήγμα.
- Τα οχήματα Euro 4 και κάτω δεν θα μπορούν να πωληθούν.
- Θα απαιτείται ψηφιακό ιστορικό τεχνικού ελέγχου από τις χώρες προέλευσης.
- Οι καταναλωτές θα βρεθούν με περιορισμένες επιλογές και υψηλότερες τιμές.
alfavita.gr
Ads