Τέλος εποχής για τα παλιά αυτοκίνητα: Τι αλλάζει και τι περιμένει χιλιάδες οδηγούς στην Ελλάδα

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 75

Σοκ για τους κατόχους παλαιών αυτοκινήτων: Πρόστιμα έως 500€ και απαγόρευση κυκλοφορίας

Η Ευρωπαϊκή Ένωση εντείνει τη μάχη κατά της κλιματικής κρίσης και θέτει στο στόχαστρο έναν από τους μεγαλύτερους υπαίτιους της ατμοσφαιρικής ρύπανσης: τα παλιά και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Οι αλλαγές που έρχονται θα επηρεάσουν άμεσα χιλιάδες Έλληνες οδηγούς, ενώ η χώρα κινδυνεύει με κυρώσεις λόγω του γερασμένου στόλου οχημάτων της.

Ηλικία στόλου: Η Ελλάδα στην τελευταία θέση της Ευρώπης

Η Ελλάδα καταγράφει τη μεγαλύτερη μέση ηλικία στόλου στην Ε.Ε. με πάνω από 17 χρόνια, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι περίπου 11 έτη.

  • 42% των οχημάτων στη χώρα έχουν προδιαγραφές κάτω από Euro 4.
  • Σε μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα καταγράφονται υπερβάσεις ορίων για PM10 και NO₂, με σοβαρές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποιεί πως αν η Ελλάδα δεν κινηθεί άμεσα, κινδυνεύει με οικονομικές κυρώσεις και δικαστικές προσφυγές για παραβίαση περιβαλλοντικών οδηγιών.

Τα μέτρα που έρχονται: Πρόστιμα, περιορισμοί και real-time έλεγχοι

Σύμφωνα με το υπό διαμόρφωση πλαίσιο:

  • Αυστηρότεροι τεχνικοί έλεγχοι για οχήματα άνω των 10 ετών, με υποχρεωτική ετήσια μέτρηση εκπομπών σε πραγματικό χρόνο στα ΚΤΕΟ.
  • Αν ένα όχημα υπερβαίνει τα όρια ρύπων, θα χάνει το δικαίωμα κυκλοφορίας.
  • Δημιουργία ζωνών χαμηλών εκπομπών (LEZ) σε όλες τις μεγάλες πόλεις: Απαγορεύεται η είσοδος σε αυτοκίνητα κάτω από Euro 5/6.
  • Πρόστιμα:
    • 150–300€ την ημέρα για κυκλοφορία σε ζώνες χαμηλών εκπομπών.
    • Έως 500€ για αποτυχία σε τεχνικό έλεγχο εκπομπών.
    • Πιθανές αναδρομικές χρεώσεις τελών κυκλοφορίας για οχήματα που ρυπαίνουν πάνω από τα επιτρεπτά όρια.
  • Αυτόματη σάρωση πινακίδων και ηλεκτρονική επιβολή προστίμων μέσω καμερών.
  • Σε περιπτώσεις συνεχόμενων παραβάσεων προβλέπεται ακόμη και δέσμευση του οχήματος.

Επιπτώσεις στις εισαγωγές μεταχειρισμένων

Ο κλάδος του εμπορίου μεταχειρισμένων αναμένεται να δεχθεί ισχυρό πλήγμα.

  • Τα οχήματα Euro 4 και κάτω δεν θα μπορούν να πωληθούν.
  • Θα απαιτείται ψηφιακό ιστορικό τεχνικού ελέγχου από τις χώρες προέλευσης.
  • Οι καταναλωτές θα βρεθούν με περιορισμένες επιλογές και υψηλότερες τιμές.

alfavita.gr




Ads