Στην πανελλήνια εκπαιδευτική δράση με τίτλο «Το Πείραμα του Ερατοσθένη για τον Υπολογισμό της Ακτίνας της Γης – 2022» συμμετείχαν οι μαθητές του Γυμνασίου Φαρκαδόνας

Έθεσαν επί τάπητος τις γνώσεις που έλαβαν από τους καθηγητές τους και το σχολείο και συμμετείχαν στην πανελλήνια εκπαιδευτική δράση με τίτλο «Το Πείραμα του Ερατοσθένη για τον Υπολογισμό της Ακτίνας της Γης – 2022».

Ο λόγος για τους μαθητές της Β και Γ Τάξης του γυμνασίου Φαρκαδόνας που σύμφωνα με το «KriniLive» συμμετείχαν στο εν λόγω εγχείρημα, δράση που διοργανώθηκε σε πανελλαδικό επίπεδο από την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝΕΚΦΕ), σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών & Τηλεπισκόπησης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (ΙΑΑΔΕΤ).

Οι μαθητές χρησιμοποιώντας τις γνώσεις της γεωμετρίας, της γεωγραφίας, της φυσικής και των νέων τεχνολογιών που έχουν διδαχτεί, μία ράβδο και τον ήλιο κατάφεραν να υπολογίσουν την ακτίνα της γης. Χωρισμένοι σε έξι ομάδες, μέσα από την ενεργή συμμετοχή, την αυτενέργεια και τη συνεργασία υλοποίησαν – στη σύγχρονη εκδοχή του – το πείραμα που είχε διεξάγει ο Ερατοσθένης τον 3ο αιώνα π.Χ.. Έναν καθαρά συντονιστικό και καθοδηγητικό ρόλο υιοθέτησαν οι καθηγητές τους: Ντόκου Σοφία, Δαχτάρης Νικόλαος και Πάλλας Νικόλαος.

Τα αποτελέσματα των μετρήσεων είναι άκρως ικανοποιητικά, ενδεικτικά αναφέρουμε:

Η Ακτίνα της γης είναι R=6386,74 km, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των μαθητών. Η πραγματική μέση τιμή της ακτίνας της Γης είναι R=6371 Km.  (το σφάλμα είναι περίπου 1%)

Η ικανοποίηση των μαθητών ήταν έκδηλη.  Έννοιες, όπως γεωγραφικό μήκος και πλάτος, σφαίρα, ακτίνα, γωνία, εφαπτομένη βγήκαν από τον πίνακα και μετατράπηκαν σε κάτι εφαρμόσιμο.  Διαπίστωσαν πως οι ερευνητές κάνουν ότι έκαναν και οι ίδιοι, δηλ. υποθέτουν, πειραματίζονται και επιβεβαιώνουν. Προβλήματα που για ένα παιδί, και όχι μόνο, εκ πρώτης φαίνονται αδύνατα, όπως ο υπολογισμός της ακτίνας της Γης, αποδείχτηκε ολοφάνερα πως δεν είναι. Η θέληση, η προσπάθεια, η συνεργασία κι η γνώση τα καθιστούν δυνατά. 

Η Διευθύντρια κα Μαίρη Τρίκα και όλοι οι καθηγητές, με την υποστήριξή τους, συνέβαλαν κι αυτοί στην επιτυχία του εγχειρήματος. Τέλος, οι μαθητές της πρώτης γυμνασίου παρακολούθησαν σαν θεατές την όλη διαδικασία, λόγω έλλειψης ακόμη των απαραίτητων γνώσεων. Αν τους άρεσε όμως, ισημερία – προϋπόθεση για τη διεξαγωγή του πειράματος – θα έχει και του χρόνου!