Η απαγόρευση μετακινήσεων και η ομηρία των κτηνοτρόφων
Να εξεταστεί ξανά επιδημιολογικά η Ελλάδα και να αρχίσει η άρση των περιοριστικών μέτρων ζητά ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Κτηνοτροφικών Συλλόγων Θεσσαλίας Δημήτρης Μπαλούκας.
ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΤΡΙΜΜΗ
trimmis.chrys@gmail.com
Για ένα ακόμη καλοκαίρι, οι κτηνοτρόφοι έρχονται αντιμέτωποι με το μέτρο της απαγόρευσης μετακινήσεων για τα κοπάδια τους, παρά τις αντιδράσεις τους και τις εκκλήσεις τους να αλλάξουν τα δεδομένα. Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Κτηνοτροφικών Συλλόγων Θεσσαλίας Δημήτρης Μπαλούκας κάνει λόγο, μιλώντας στον «Ε.Α.», για κατάσταση ομηρίας, αφού εκτοξεύεται το κόστος των εκτροφών και οδηγεί μοιραία πολλούς συναδέλφους του στην έξοδο από τον πρωτογενή τομέα, αναζητώντας άλλους τρόπους επιβίωσης.
«Δυστυχώς, βλέπουμε ουσιαστικά να μπαίνει ταφόπλακα στη δραστηριοποίηση συναδέλφων μας που μετακινούνταν κάθε καλοκαίρι. Πρόκειται για ένα “έγκλημα” που συντελείται σε βάρος ενός πολύ ευάλωτου και σημαντικού κομματιού της κτηνοτροφίας» επισημαίνει αρχικά ο κ. Μπαλούκας. Οι μετακινούμενοι κτηνοτρόφοι, όπως σημειώνει ο πρόεδρος της ομοσπονδίας, συντελούν στο να ζωντανεύουν ορεινά χωριά το καλοκαίρι, έχοντας προσαρμόσει όλα αυτά τα χρόνια το σύστημα εκτροφής των ζώων τους στη μετακίνηση με βόσκηση στις ορεινές περιοχές. «Η απαγόρευση της μετακίνησης μπορεί να σημαίνει το τέλος και για κάποιες μονάδες. Οι συνάδελφοι αυτοί σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν στη διάθεσή τους χρήματα προκειμένου να καλύψουν το κόστος εκτροφής των κοπαδιών τους, κρατώντας τα κλεισμένα σε εγκαταστάσεις. Από την άλλη, πρέπει να επισημάνουμε για μία ακόμη φορά ότι πολλές υποδομές δεν είναι κατάλληλες για τις υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια του θέρους στον θεσσαλικό κάμπο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία και την ευζωία των ζώων τους» σημειώνει χαρακτηριστικά.
«Mπορούσε να βρεθεί λύση»
Η μόνη υποχώρηση που, σύμφωνα με τον κ. Μπαλούκα, έγινε από την πλευρά του ΥΠΑΑΤ ήταν να επιτραπεί η μετακίνηση κοπαδιών από περιοχή με περιορισμούς σε αντίστοιχη περιοχή με ίδια δεδομένα. «Με αυτή την απόφαση απελευθερώθηκε ένα ποσοστό των μετακινούμενων κτηνοτρόφων. Ομως, όπως είναι γνωστό, ο μεγαλύτερος όγκος των Θεσσαλών μετακινούμενων κτηνοτρόφων τα καλοκαίρια οδεύει προς τη δυτική Μακεδονία, και ειδικά προς τον νομό Γρεβενών, με την περιοχή αυτή να μην έχει κρούσματα, οπότε δεν έχει απαγορεύσεις. Κατά συνέπεια, δεν γίνεται να υποδεχθεί μετακινούμενους κτηνοτρόφους από περιοχές που έχουν πληγεί από ευλογιά το προηγούμενο διάστημα» εξηγεί ο κ. Μπαλούκας.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της θεσσαλικής ομοσπονδίας, οι μετακινήσεις θα μπορούσαν να επιτραπούν και να γίνουν χωρίς φόβο, με τους κτηνοτρόφους να έχουν ζητήσει να γίνονται πριν από κάθε μετακίνηση δύο δειγματοληψίες από τα κοπάδια, ώστε να βρεθούν τα ζώα στα ορεινά με ασφάλεια.
«Οσα μετακινήθηκαν… γλίτωσαν»!
Ο κ. Μπαλούκας επισημαίνει πάντως ότι, την περασμένη θερινή περίοδο, τα ζώα που μετακινήθηκαν όχι μόνο δεν μετέδωσαν την ευλογιά, αλλά γλίτωσαν και τα ίδια από κρούσματα. «Την περσινή περίοδο, τα κοπάδια που πήγαν στα ορεινά έζησαν όλα! Από την άλλη, πολλά από αυτά που έμειναν στον κάμπο χάθηκαν από την ευλογιά» περιγράφει, μεταξύ άλλων, υπογραμμίζοντας ότι οι κτηνοτρόφοι φέτος παραμένουν εγκλωβισμένοι, αλλά και τονίζοντας την ανάγκη να επανεξεταστεί το θέμα στο σύνολό του, ειδικά από τη στιγμή που οι κρίσιμοι μήνες (Απρίλιος – Μάιος) δεν έφεραν στο προσκήνιο κάποια νέα έξαρση της ζωονόσου.
«Στην περιοχή μας έχει περάσει 1,5 μήνας από τα τελευταία κρούσματα ευλογιάς, και η εικόνα δεν έχει καμία σχέση με τον περσινό εφιάλτη. Φαίνεται ότι η ευλογιά είναι σε μεγάλη ύφεση και υπάρχει μια νότα αισιοδοξίας, βλέποντας ότι πέρασε το κρίσιμο διάστημα. Το πρόβλημα σίγουρα παραμένει, γιατί οι απαγορεύσεις παραμένουν οριζόντιες, δημιουργούν προβλήματα και έχουμε και συλλήψεις κτηνοτρόφων επειδή οδήγησαν τα κοπάδια τους σε εκτάσεις εκτός εγκαταστάσεων για βόσκηση» αναφέρει ο κ. Μπαλούκας, καλώντας την Πολιτεία να προχωρήσει σε νέα διαδικασία, προκειμένου να εξεταστεί επιδημιολογικά ξανά η χώρα και να ξεκινήσει η άρση των περιοριστικών μέτρων.
«Η κτηνοτροφία δεν μπορεί να εγκλωβίζεται, ειδικά σε νομούς που έχουν δέκα μήνες χωρίς κρούσμα. Δεν μπορούν να ζητούν από τους κτηνοτρόφους να κρατάνε με αυτά τα δεδομένα τα ζώα στους στάβλους και να είναι σε ομηρία» καταλήγει.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΕΛΛΗΝΑΣ ΑΓΡΟΤΗΣ»
Ads



