Το Μουσικό Σχολείο Τρικάλων στη Φλώρινα και στις Πρέσπες

Ποιο κριτήριο, άραγε, μπορεί να μας βοηθήσει να διακρίνουμε αλάνθαστα τί θεωρείται Εκπαιδευτική Σχολική Επίσκεψη;

Με τη βεβαιότητα ότι περιγράφω εμπειρία γνώριμη, τουλάχιστον σε εκείνους που δεν αναζητούν σε μία σχολική εκδρομή το περιστασιακό άλλοθι της φυγής για εκτόνωση αλλά την ποιότητα και τη γνώση, τολμώ να πω με σιγουριά ότι η εκπαιδευτική επίσκεψη  που πραγματοποίησε πρόσφατα το Μουσικό σχολείο Τρικάλων σε μακρινούς προορισμούς, απαντά στο αρχικό ερώτημα και θέτει τα κριτήρια για να πραγματοποιηθεί μια εκπαιδευτική σχολική επίσκεψη, όπως ακριβώς το υπαγορεύουν τα προσηγορικά της !  Στη μονοήμερη εκδρομή που πραγματοποίησε ομάδα μαθητών της γ’ τάξης του σχολείου μας, στις 29 Μαρτίου 2018 και την  οργάνωσαν αφιερώνοντας εξωδιδακτικό χρόνο οι συνοδοί καθηγήτριες Μαρία Αγναντή, φιλόλογος και   Νατάσα Στουκογεώργου, κοινωνιολόγος στο πλαίσιο του προγράμματος Αγωγής Υγείας με θέμα «Σχολική Διαμεσολάβηση», οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να κοινωνήσουν πρωτόγνωρα βιώματα..

Με σύμμαχο εαρινές καιρικές συνθήκες στη διαδρομή, φρέσκια φύση και καλή διάθεση προσεγγίσαμε τον πρώτο προορισμό μας, τη Φλώρινα, μια κουκλίστικη πόλη της Βόρειας Ελλάδας. Τόπος συνάντησης το 3ο Γυμνάσιο Φλώρινας, όπου τύχαμε εξαίρετης υποδοχής και φιλοξενίας. Παρακολουθήσαμε προσομοίωση για εκμάθηση τεχνικών  σχολικής διαμεσολάβησης και είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με εκπαιδευτικούς και μαθητές τεσσάρων σχολείων που συνέπραξαν προκειμένου να μας υποδεχτούν και δρέπουν ήδη τους καρπούς του εν λόγω προγράμματος. Ψυχή του εγχειρήματος η φιλόλογος Χριστίνα Καραγιάννη και η υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Ν. Φλωρίνης, Άννα Μπαφίτη, κοινωνιολόγος.

Η βόλτα στο κέντρο της Φλώρινας ήταν μαγευτική! Ο Σακουλέβας, το ποτάμι που τη διασχίζει είναι το σημείο αναφοράς της πόλης. Στις όχθες του, είναι χτισμένα τα ομορφότερα κτίρια και ο καθεδρικός ναός του Αγίου Παντελεήμονα. Εδώ επέλεξε να «στήσει» το σκηνικό του ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, για το «Μετέωρο βήμα του πελαργού», αναστηλώνοντας και κάποια μισογκρεμισμένα κτίρια πλάι στα οποία είχαμε τη χαρά να περπατήσουμε! Στη συνέχεια, ικανοποιημένοι από πλούσια βιώματα , απολαύσαμε όλοι μαζί τα νόστιμα εδέσματα τοπικής ποιοτικής ταβέρνας. Μετά το μεσημεριανό γεύμα ξεκινήσαμε για τον επόμενο προορισμό. Μέσω  Βίγλας-Πισοδερίου, όπου βρίσκεται ένα από τα παλαιότερα χιονοδρομικά κέντρα της χώρας, σε υψόμετρο 1.650μ. απολαύσαμε  την εξαιρετική διαδρομή για τις  Πρέσπες. Παρόλο που η Άνοιξη σε κείνα τα  μέρη πλησίαζε με αργά βήματα, η φύση ήταν μαγευτική. Μάρτυρας το γεγονός ότι οι μαθητές άφησαν στην άκρη τα κινητά τους τηλέφωνα και φωτογράφιζαν αχόρταγα με τη μνήμη τους το χιονισμένο  τοπίο που, όσο ανηφορίζαμε, δεν έπαυε να μας εκπλήσσει!

Φτάσαμε στον Άγιο Γερμανό, ορεινό χωριό του νομού Φλώρινας. Βρίσκεται πάνω σχεδόν στα σύνορα Ελλάδας – ΠΓΔΜ, πάνω από την λίμνη μεγάλη Πρέσπα και σε υψόμετρο 1.040 μέτρων. Ο Άγιος Γερμανός ανήκει στον δήμο Πρεσπών και ο πληθυσμός του δεν ξεπερνά τους 231 κατοίκους.  Η βόλτα στο χωριό μας αποζημίωσε: Γραφικά χαμόσπιτα, μισοερειπωμένα κτίσματα, μυστικοί κήποι και λασπωμένα δρομάκια συνέθεταν αυτό το τόσο διαφορετικό σκηνικό! Επόμενος προορισμός μας το νησάκι του Αγίου Αχιλλείου, σήμα κατατεθέν της Μικρής Πρέσπας αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Στο νησάκι υπάρχουν αρκετές βυζαντινές εκκλησίες, από τις οποίες σημαντικότερη είναι η τρίκλιτη Βασιλική του Αγίου Αχιλλείου, η οποία χρονολογείται από τα τέλη 10ου αιώνα μ.Χ., κτισμένη από τον τσάρο Σαμουήλ της Βουλγαρίας.

Οι μαθητές μας απεκόμισαν σαφώς νέα ερεθίσματα εσωτερικεύοντας  μεταγνωστικά καινούρια βιώματα κάτι  που δύσκολα επιτυγχάνεται στην αίθουσα διδασκαλίας με την επιβεβλημένη από το εκπαιδευτικό σύστημα  καθημερινή αποστήθιση (πολύ συχνά δε  μέσω κακοπληρωμένων, αδαών και «αφυδατωμένων» πομπών…).

Αργά το απόγευμα επιβιβαστήκαμε  στο λεωφορείο μας παίρνοντας το δρόμο της επιστροφής  με απόλυτη αίσθηση ακρίβειας στην τήρηση του χρόνου , με σεβασμό και συνέπεια στους μαθητές μας. Γεμάτη ικανοποίηση από τη συνεργασία και τη συναδελφοσύνη με την Νατάσα Στουκογεώργου καθώς και την Μαριάννα Τσιανάκα, φιλόλογο Ειδικής Αγωγής και συγκινημένη από το ήθος των παιδιών που επιλέξαμε στο υπό  υλοποίηση  πολιτιστικό πρόγραμμα, τώρα που γράφονται τούτα τα πολύτιμα  για όλους μας βιώματα, θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους γονείς που με ευγενική και συνεργάσιμη διάθεση  μας εμπιστεύτηκαν τα παιδιά τους. Θερμές ευχαριστίες οφείλουμε στο γραφείο Γενικού τουρισμού «Τσιάτσιος» που μας παρείχε άριστες και ασφαλείς συνθήκες ταξιδιού. Είμαι σίγουρη ότι το ταξίδι αυτό βοήθησε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας να βιώσουν το μορφωτικό χαρακτήρα καθώς και την ψυχική ανάταση που αφειδώλευτα προσφέρεται μέσω σχολικής εκδρομής, όταν δεν χάνει το νόημά της. Σε εποχή που αφενός ο «πολιτισμός της εικόνας» και του «Like»  απειλεί να ξεκάνει ό,τι απόμεινε στην ψυχή τών παιδιών και που το στείρο εκπαιδευτικό μας σύστημα  επιμένει να θεωρεί «χαμένο» τον χρόνο που αφαιρείται από την παραδοσιακή διδασκαλία στην τάξη αφετέρου, οι ποιοτικά οργανωμένες σχολικές εκδρομές από εκπαιδευτικούς που αγαπούν και τιμούν το λειτούργημά τους, θα αποτελούν πάντα αναγκαία και ικανή συνθήκη για ένα αναβαθμισμένο, ελκυστικό και δημιουργικά ικανό Δημόσιο Σχολείο !

Μαρία Αγναντή, φιλόλογος, συντονίστρια στο πρόγραμμα

«Σχολική Διαμεσολάβηση»